tisdag 13 april 2010

MYNDIGHETER ett enda virrvarr...

Jag har suttit otaliga gånger nu och förundrats över hur osmidigt allt är när det gäller myndigheter. Inte alla men många. Det är aldrig bara ett moment för att ordna med en sak. Inackorderingsstöd = fixa intyg från skolan = vänta på att få intyget så att ansökan är komplett innan man kan skicka in den. Nu var inte detta speciellt jobbigt och jag måste säga att både skolan och vår kommun har varit mycket hjälpsamma.

Men om vi tar exemplet Försäkringskassan. Numera så ringer man till ett callcenter som är en knytpunkt för alla kontor inom försäkringskassan. Det innebär att man inte ringer direkt till kontoret där du är skriven. Man talar om sitt ärende till en telefonist (som är olika personer nästan varje gång) och sedan förmedlar telefonisten vidare min fråga till en handläggare som i sin tur ska kontakta mig via telefon.

Nu är det bara så att om man inte hela tiden passar sin mobil så kan man ju missa detta samtal vilket jag gjort några gånger. Dem ringer från hemligt nummer så jag kan inte se om dem ringt och dem "får" inte lämna meddelande på mobilsvar. Detta resulterade i att det kom hem ett brev om att dem försökt att nå mig vid några tillfällen men inte fått tag på mig så nu kommer dem inte att kontakta mig angående mitt ärende igen utan jag får höra av mig igen.

Men vad händer då? Jo om jag missar dem igen så blir det likadant igen att jag får ringa tillbaka, tala med en telefonist som skickar vidare mitt ärende till en handläggare som ska kontakta mig osv osv. Ni förstår dilemmat va om jag inte hela tiden kan passa min telefon?

Korkat system tycker jag!!

Varför kan man inte komma på en briljant idé så att alla våra myndigheter är kopplade till varandra så att man i alla fall slipper ta en miljon kopior på ett och samma dokument som sedan måste skickas till varje instans? Frustrerande med alla dessa papper tycker jag..

Men så är man tillbaka till att vara lilla jag så det är bara att anpassa sig in i ledet av papper, papper, papper och åter papper, telefontider och väntetider (du har nu plats 128 i kön). För att inte glömma väntetid mellan postgångar och behandlingstider. Crap!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar