söndag 8 mars 2009

Drömmar och Mål..

Jag kommer ihåg när jag gick i mellanstadiet och började fantisera om vad jag skulle bli när jag blev stor. Min STORA dröm var att bli sekreterare. *Skrattar*. Det roligaste jag visste var att hålla på med papper, så sekreterare var ju ett naturligt val. Man fick jobba med att skriva på skrivmaskin, sortera papper också fick man ha dressad kjol med blus och höga klackar =). Hahahahaha, om man kunde se in i framtiden då. Vart tog skrivmaskinen vägen och vem vill bli sekreterare idag? Har man smakat på att vara chef så vill man ju gärna bli sekreteraren idag... eller inte =)!

Hur som helst så tycker jag att det var en ganska så gullig dröm. Sedan att mina drömmar har ändrats en aningen är en annan historia. Jag har trott mig veta vad jag vill vid många tillfällen. Men även om målet och drömmarna ändrats då och då så finns det en röd tråd som man kan se. Att skapa en familj tillsammans med Mr. Rätt har alltid stått först på listan. Den drömmen har inte riktigt slagit in ännu. Men ett par goda försök då jag varit nära har funnits =). Hur hittar man den rätta? Vad är rätt?

Trots mina 33 år så har jag inte funnit svaret ännu. Men aldrig någonsin så kommer jag att ge upp i mitt sökande. Inte på något plan i mitt liv! Man kan bränna sig styggt och få många ärr i livet. Men vill man så läker såren och håller man hårt i sina drömmar och inte låter någon ta dem ifrån sig så finns alltid möjligheten att nå fram till slutmålet. Den största förlusten är när man slutar tro på sig själv och sin förmåga!

Alla människor har ett val i livet. Vissa har bättre förutsättningar medans andra får kämpa hårdare och mer. Det kan kännas orättvist när man tänker på det. Speciellt om det är Du som är den som får kämpa. Men jag tror att om man försöker se det ur ett annat perspektiv så lättar det. Det är genom kampen man lär sig att uppskatta det man har, lär sig ödmjukhet, förståelse och empati . Och det är genom den lärdomen som man kan vägleda och stötta den nästa generationen. Vi har alla något att tillföra i denna världen, det är viktigt att inte glömma! Vi är alla en viktig del i ledet mot framtidens utveckling och om vi slutar tro på oss själva så har vi även slutat tro på framtiden..

Så jag önskar att Alla människor vid något tillfälle i livet tar sig en titt i spegeln och funderar på vad drömmen en gång var? Var det att bli en haj i affärsvärlden, en familje mor/ far, en lantbrukare, äventyrsresande, musiker, dansare, data nörd, läkare, dagisfröken... Ja, vad det nu var så glöm inte bort vem och vad ni ville. Att rätta in sig i ett led bara för att inte råka ut för att det pratas om en bakom ryggen eller bli ut tittad, är så fel. Vi lever en gång och det är Här och Nu. Man ska ta vara på den tiden man har för en dag är det försent. Spelar ingen roll hur mycket vi skjuter bort tanken så har vi alla bara en begränsad tid här på jorden. Det är bara upp till var och en hur man spenderar den tiden.

Jag ska försöka sluta bry mig om vad alla andra tycker och tänker. Jag är min egen regering och jag fattar mina egna beslut. Dem som kan acceptera det är alltid välkomna att vara med på min resa! Dem andra kan titta på från någon annanstans och undra varför Jag Sanna som inte har haft alla förutsättningar, inte alltid levt som jag lärt, gått på minor och även lagt ut mina egna minor, kan le, skratta och vara lycklig.. ; )

1 kommentar:

  1. Jättebra inlägg och gud vad vacker du är på bilden Susanna!! :) /Jonathan

    SvaraRadera